Abces in de mond

Wat is een abces?

Een abces is een zwelling die gevuld is met pus (etter). De zwelling is meestal het resultaat van een bacteriële ontsteking en veroorzaakt pijnklachten. Een abces in de mond komt regelmatig voor. Alhoewel deze aandoening erg pijnlijk kan zijn, is het goed te bestrijden. In de meeste gevallen kan de tandarts een abces in de mond behandelen.

Symptomen abces in mond

Een abces in de mondholte kan diverse klachten veroorzaken, waaronder:

• Zwelling en roodheid van het tandvlees;
  • Kiespijn, tandpijn of pijn aan het tandvlees;
  • Overgevoeligheid van het gebit voor koude of warme dranken;
  • Opgezette lymfeklieren of dikke wang;
  • Loszittende tand of kies bij de zwelling (dit is meestal tijdelijk);
  • Koorts en/of algeheel ziek gevoel.

Heb je last van pijn in de mond of andere abces symptomen? Dan is het verstandig om even langs je tandarts te gaan. Hij of zij ziet direct of je klachten veroorzaakt worden door een abces in de mondholte.

Oorzaken abces in mond

In de meeste gevallen zijn bacteriën de oorzaak van abcessen in de mond. In de mondholte kunnen twee soorten abcessen voorkomen:

• Paradontaal abces (tandvleesabces): dit is een zwelling in de ruimte tussen het tandvlees en de tand (pocket). Als bacteriën op deze plaats vast komen te zitten, veroorzaken ze een ontsteking.
  • Endodontisch abces (tandwortelabces): een ontsteking in de wortel van een tand of kies. Dit abces is het gevolg van tandbederf, waarbij bacteriën zijn doorgedrongen tot de kern van het gebitselement.

Een abces in de mond is te voorkomen door een goede mondhygiëne. Poets en flos regelmatig je tanden en ga tweemaal per jaar naar de tandarts. Probeer daarnaast om je eetmomenten te beperken: als je de hele dag door eet of snoept, krijgt je speeksel onvoldoende tijd om zijn reinigende en beschermende taken uit te voeren.

Behandeling abces in de mond

Bij symptomen van een abces zal je tandarts eerst kijken waar de ontsteking zich bevindt. Als er in het tandvlees geen afwijkingen te zien zijn, wordt er een röntgenfoto gemaakt. Daarop is te zien of de wortel van een gebitselement is aangetast.Een abces behandeling van het tandvlees (paradontaal abces) bestaat uit het schoonmaken van de zwelling en het spoelen van de pocket. Bij een endodontisch abces zal de tandarts meestal een wortelkanaalbehandeling uitvoeren. In ernstige gevallen zal de ontstoken tand of kies getrokken moeten worden. Soms schrijft de tandarts bij een abces behandeling een antibioticakuur voor om er zeker van te zijn dat alle bacteriën gedood worden.