Gaatjes

Wat zijn gaatjes?

Gaatjes in tanden of kiezen, de meeste mensen hebben er weleens last van. Gaatjes – ook wel tandbederf of cariës genoemd – ontstaan als de buitenste laag van de tand of kies kapot gaat, waardoor bacteriën door kunnen dringen tot de zachtere kern. De tandarts kan een gaatje in gebitselementen snel herkennen en repareren. Zo wordt voorkomen dat de tand of kies gaat ontsteken of zelfs verloren gaat.

Symptomen gaatjes (cariës)

Van gaatjes voel je in het begin niets. Het duurt namelijk een poosje voordat de bacteriën het zachtere gedeelte van de tand of kies bereiken. Pas als dat gebeurt, ontstaan er cariës symptomen zoals pijn. Tegen die tijd is het tandbederf echter zo ver gevorderd, dat de wortel van het gebitselement meestal al ontstoken is. Omdat de volgende symptomen gaatjes kunnen aanduiden, is het goed om met deze klachten naar de tandarts te gaan:

• Verkleuringen in het glazuur;
  • Gevoelige tanden, vooral bij het nuttigen van koude of warme drank;
  • Zeurende pijn bij het eten van zoetigheid;
  • Blijvende kiespijn of tandpijn.

Blijf met cariës symptomen niet te lang rondlopen. Dit voorkomt ernstige schade aan het gebit.

Oorzaken gaatjes in gebit

Gaatjes in tanden of kiezen ontstaan door tandplak: voedselresten die aan het gebit blijven kleven. Tandplak bevat bacteriën die de voedselresten omzetten in zuur. Dit zuur tast het glazuur van de tanden aan, waardoor er tandbederf optreedt. Oorzaken van cariës, of risicofactoren bij het ontstaan van gaatjes zijn onder andere:

• Slechte mondhygiëne (niet goed of te weinig poetsen);
  • Teveel eetmomenten;
  • Veel snoepen;
  • Slechte glazuurlaag door medicijngebruik of gebitsafwijking;
  • Droge mond, waardoor er te weinig beschermend speeksel is.

Behandeling gaatjes

De tandarts kan beginnende gaatjes behandelen. Bij een cariës behandeling wordt het gaatje uitgeboord en schoongespoeld, zodat de bacteriën verdwijnen. Daarna wordt het gaatje dichtgemaakt met een vulling. Vergevorderd tandbederf is lastiger te behandelen. Als er sprake is van een ontsteking in de wortel, moet de tandarts een wortelkanaalbehandeling uitvoeren. In ernstige gevallen is de tand of kies niet meer te redden en moet deze getrokken worden.

Gaatjes voorkomen

Cariës voorkomen is beter dan genezen. Geef tandplak geen kans. Poets je gebit grondig, liefst met een tandpasta die fluoride bevat. Flossen, stoken en spoelen met een mondwater zorgen ervoor dat je tanden en kiezen ook op moeilijke bereikbare plaatsen schoon worden. Probeer daarnaast om je eetmomenten te beperken. Je speeksel krijgt dan langer de tijd om de zuuraanvallen neutraliseren. Zo bescherm je je gebit optimaal tegen het ontstaan van gaatjes.

1. Britt

Hoeveel eetmomenten zijn dan ongeveer aan te raden? Ik eet namelijk een paar keer per dag (kleinere porties) wat dus niet echt goed is voor je gebit. Ik heb wel eens een beginnend gaatje gehad maar gelukkig nooit meer dan dat en dat wil ik ook graag zou houden!