Gevoelige tanden

Wat zijn gevoelige tanden?

Gevoelige tanden is een vaak voorkomende klacht. Veel mensen hebben weleens pijn in het gebit tijdens het eten van een ijsje of het drinken van hete koffie. Met de term gevoelige tanden wordt eigenlijk gevoelige tandhalzen bedoeld: op dit stukje van de tand komen de pijnprikkels binnen. Meestal is teruggetrokken tandvlees de boosdoener. Door een goede mondhygiëne zijn gevoelige tandhalzen te voorkomen.

Symptomen gevoelige tanden

Wat merk je van gevoelige tandhalzen? Gevoelige tanden symptomen zijn onder andere:

• Korte pijnscheuten of een zeurend gevoel tijdens het eten of drinken, vooral bij koude, warme en zoete etenswaren;
  • Pijn bij aanraking van de tand of kies;
  • Pijn bij het tandenpoetsen, flossen of stoken.

Ga met symptomen van gevoelige tandhalzen altijd naar een tandarts. Deze kan beoordelen of je klachten veroorzaakt worden door blootliggende tandhalzen of dat er iets anders aan de hand is.

Oorzaken gevoelige tanden

Gevoelige tandhalzen worden meestal veroorzaakt door teruggetrokken (ontstoken) tandvlees, waardoor de tandhalzen en het ondergelegen wortelcement bloot komen te liggen. Dit wortelcement is een vrij zachte substantie die gemakkelijk weggepoetst wordt. Hierdoor zijn het tandbeen en de tandzenuw bereikbaar voor allerlei prikkels van buitenaf. Soms ligt de oorzaak van gevoelige tanden niet bij de tandhalzen: symptomen van gevoelige tanden kunnen ook wijzen op tanderosie of cariës. Bezoek dus altijd je tandarts als je last hebt van gevoelige tanden of kiezen.

Behandeling gevoelige tandhalzen

Bij gevoelige tanden zal de tandarts in eerste instantie geen behandeling uitvoeren. Wel krijg je tips over het verzorgen van je gebit, zoals het poetsen met een speciale tandpasta of spoelen met fluoride. Blijf je toch veel last houden van gevoelige tanden symptomen? Dan kan de tandarts je gevoelige tandhalzen behandelen met fluoridelak. Hiermee worden de kanaaltjes in het tandbeen verzegeld, zodat prikkels van buitenaf de tandzenuw niet meer kunnen bereiken.

Gevoelige tanden voorkomen

Om gevoelige tanden te voorkomen, is het zaak om je tandvlees in topconditie te houden. Tandvlees trekt op als het ontstoken is, of als je te hard poetst. Zorg daarom voor een goede mondhygiëne en gebruik de juiste poetstechniek. Andere tips om gevoelige tandhalzen te voorkomen:

• Gebruik een speciale tandpasta voor gevoelige tanden. Deze bevat ingrediënten die een beschermend laagje om je tandhalzen leggen;
  • Houd zure voedingsmiddelen (vruchtensap, snoepjes, azijn, etc.) niet te lang in je mond. Het zuur kan de glazuurlaag van je tanden aantasten, wat voor extra klachten zorgt.

Je tandarts of mondhygiënist kan je meer tips geven om gevoelige tandhalzen te voorkomen.