Kaaskiezen

Wat zijn kaaskiezen?

Kaaskiezen, ook wel kaasmolaren genoemd, zijn kiezen met afwijkingen in de glazuurlaag en het tandbot. Deze kiezen hebben lichtgele tot geelbruine vlekken (vandaar de verwijzing naar kaas) of zijn egaal geel. Soms is er één kies aangetast, maar er kan ook sprake zijn van meerdere kaasmolaren in het gebit. Doordat de glazuurlaag op sommige plekken heel dun is of zelfs helemaal ontbreekt, zijn deze kiezen extra gevoelig voor het ontstaan van cariës en pijnklachten. Kaaskiezen ontstaan al tijdens de aanleg van het gebit. Ze zijn dus direct na het doorbreken te herkennen. Kaasmolaren kunnen zowel in het melkgebit als in het blijvende gebit voorkomen.

Symptomen kaaskiezen

Als een kind kaasmolaren heeft, is pijn bij het poetsen een van de meest voorkomende klachten. Kaaskiezen zijn verder vooral te herkennen aan hun gele tot geelbruine vlekken. Andere symptomen van kaaskiezen zijn:

• Pijn bij het eten of drinken van koude, warme of zoete voedingsmiddelen;
  • Snel ontstaan van gaatjes in de aangetaste kiezen;
  • Kiezen waar snel stukjes afbreken.

Heeft je kind symptomen van kaaskiezen, ga dan naar je tandarts. Deze kan de kiezen beschermen tegen het ontstaan van gaatjes.

Oorzaken kaaskiezen

Kaasmolaren zijn het resultaat van een verstoorde glazuurvorming tijdens de aanleg van het gebit. De aanleiding voor deze aanlegfout is onbekend. Artsen gaan er echter vanuit dat bepaalde factoren een rol spelen bij het ontstaan van kaasmolaren, waaronder:

• Alcoholgebruik van de moeder tijdens de zwangerschap (bij kaaskiezen in het melkgebit);
  • Vaak ziek zijn tijdens de eerste levensjaren;
  • Gebruik van antibiotica tijdens de eerste levensjaren;
  • Laag geboortegewicht.

Omdat de echte oorzaak van kaaskiezen niet bekend is, kan deze aandoening ook niet genezen. De tandarts kan hooguit de gevolgen van kaaskiezen behandelen.

Behandeling kaaskiezen

Ga met je kind naar de tandarts zodra de eerste kiezen doorkomen. De tandarts kan snel zien of er sprake is van glazuurafwijkingen en kan kaaskiezen behandelen door ze extra te beschermen tegen gaatjes. Dit gebeurt onder andere met een witte laklaag (sealen). In een later stadium kan de tandarts besluiten om de kiezen te vullen met composiet. In extreme gevallen moeten kaasmolaren worden getrokken en vervangen worden door kronen of andere protheses.

Kaaskiezen voorkomen

Helaas kun je het ontstaan van kaaskiezen niet voorkomen. Wel kun je proberen deze kiezen zo goed mogelijk te beschermen tegen cariës door goed te poetsen en eventueel te spoelen met een spoelmiddel dat fluoride bevat. Daarnaast is het zaak om het gebit regelmatig te laten controleren door de tandarts of mondhygiënist.