Mondbranden

Wat is mondbranden?

Mondbranden, ook wel burning mouth syndrome (BMS) genoemd, is een klacht die vooral voorkomt bij mensen die ouder zijn dan veertig jaar. Vrouwen hebben vaker last van deze aandoening dan mannen. Bij mondbranden is er sprake van een pijnlijk gevoel in de mondholte of op de tong. De klachten kunnen lang aanhouden, maar verdwijnen meestal spontaan. Er is niet altijd een duidelijk aanwijsbare oorzaak te vinden voor deze mondproblemen. Daardoor is een behandeling in veel gevallen ook niet mogelijk.

Symptomen mondbranden

De meest genoemde klachten bij mondbranden zijn:

• Verbrand gevoel op gehemelte, binnenkant van de lippen, wangen en/of tong (alsof je een slok te hete thee hebt genomen);
  • Gevoel dat de mond erg droog is;
  • Jeukend of stekend gevoel in de mondholte;
  • Smaakstoornissen.

Andere, minder vaak voorkomende symptomen van mondbranden zijn keelklachten, slikproblemen of onprettig gevoel bij het dragen van beugel, kunstgebit of andere prothese. De symptomen van Burning Mouth Syndrome nemen meestal toe naarmate de dag vordert.

Oorzaken mondbranden

Meestal is er geen aanwijsbare reden voor het branderige gevoel in de mond. Wel wordt aangenomen dat de overgang er iets mee te maken heeft: vooral vrouwen boven de veertig krijgen last van deze aandoening. Soms is een achterliggende ziekte de oorzaak van mondbranden. In dat geval kan er sprake zijn van:

• Diabetes;
  • Candida (schimmelinfectie in de mond);
  • Tekort aan bepaalde vitamines en minderalen (o.a. vitamine B12, zink, ijzer, foliumzuur).

Ga met pijnklachten in de mond even langs je huisarts. Hij of zij kan de oorzaken van mondbranden achterhalen.

Behandelen mondbranden

Tenzij er sprake is van een achterliggende ziekte, is het niet mogelijk om mondbranden te behandelen. Heel soms schrijft de arts een spierverslappend middel of een medicijn tegen depressies voor. Dit kan helpen om de klachten te verminderen, maar geneest de aandoening zelf niet. Burning Mouth Syndrome is zelden chronisch: vaak verdwijnen de klachten vanzelf weer. Hoe lang dit duurt, verschilt per persoon. Sommige mensen hebben maar een paar dagen last van pijn in de mond, in andere gevallen houden de klachten een paar maanden aan.

Mondbranden voorkomen

Mondbranden is niet te voorkomen. Wel kun je, als je last hebt van pijnklachten, rekening houden met het volgende:

• Stress heeft een negatieve invloed op het Burning Mouth Syndrome. Probeer spanningen te vermijden en zorg voor voldoende nachtrust, beweging en ontspanning;
  • Sommige mensen krijgen meer klachten na het eten van gekruid voedsel, citrusfruit of andere voedingsmiddelen. Probeer te achterhalen welke producten jouw klachten verergeren;
  • Roken en alcohol zijn irriterend voor het mondslijmvlies. Staak of matig je gebruik van tabak en sterke drank.

Lees meer op de site van de Maag Lever Darm Stichting over mondbranden.