Wat is ontstoken tandvlees?

Ontstoken tandvlees, ook wel gingivitis of tandvleesontsteking genoemd, is een van de meest voorkomende mondproblemen. Normaal gesproken ligt het tandvlees als een beschermlaag strak over de halzen van tanden en kiezen. Gezond tandvlees heeft een roze kleur en bloedt niet bij het tandenpoetsen. Als tandvlees ontstoken raakt, kan het echter vervelende klachten veroorzaken en zelfs leiden tot complicaties als parodontitis.

Symptomen ontstoken tandvlees

Hoe herken je ontstoken tandvlees? Symptomen van ontstoken tandvlees zijn onder andere:Symptomen van ontstoken tandvlees – Gevoelig, opgezwollen tandvlees met een felrode kleur;
– Snel bloedend tandvlees (bij tanden poetsen of het eten van iets hards, zoals een broodje);
– Pijn in de mond;
Kiespijn of tandpijn;
Slechte adem;
– Vieze smaak in de mond.
Als ontstoken tandvlees niet behandeld wordt, kunnen er complicaties ontstaan zoals parodontitis. Dit is een ernstige tandvleesontsteking waarbij de tanden en kiezen steeds losser gaan zitten en zelfs uit kunnen vallen. Ga met symptomen van gingivitis daarom altijd naar je tandarts of mondhygiënist om schade aan het gebit te voorkomen.

Oorzaken ontstoken tandvlees

Ontstoken tandvlees kent diverse oorzaken. Gingivitis is meestal het gevolg van een slechte mondhygiëne. Als tandplak niet goed wordt weggepoetst, kan het zich in de ruimte tussen de tanden en het tandvlees (pockets) nestelen en daar een ontsteking veroorzaken. Andere oorzaken van tandvleesontsteking zijn bijvoorbeeld:
– Vitaminegebrek;
– Een schimmelinfectie in de mondholte;
– Zwak immuunsysteem, bijvoorbeeld door een ziekte;
– Virusinfectie, bijvoorbeeld herpes;
– Hormonale schommelingen (zwangerschap, overgang);
– Bepaalde geneesmiddelen, waaronder medicijnen tegen epilepsie en bloeddrukverlagers.
De tandarts kan de oorzaak van gingivitis achterhalen en de tandvleesontsteking eventueel behandelen.

Behandeling ontstoken tandvlees

De behandeling van tandvleesontsteking bestaat voornamelijk uit het verbeteren van de mondhygiëne: door beter te poetsen kunnen de ontstekingen genezen. Daarnaast kan de tandarts tijdens een gingivitis behandeling de pockets (ruimte tussen gebit en tandvlees) schoonmaken en tandsteen verwijderen. Bij een vergevorderde tandvleesontsteking zal de tandarts je doorverwijzen naar een parodontoloog of een MKA-chirurg (voorheen kaakchirurg).

Ontstoken tandvlees voorkomen

Je kunt zelf grotendeels het ontstaan van gingivitis voorkomen door je gebit goed schoon te houden. Poets minimaal tweemaal per dag je tanden en gebruik daarnaast ook flosdraad en tandenstokers. Een speciale mondspoeling, bijvoorbeeld chloorhexidine, zorgt ervoor dat bacteriën op moeilijk bereikbare plaatsen verdwijnen. Zo krijgt tandplak geen kans en is het risico op tandvleesontsteking minimaal. Vraag eventueel je mondhygiënist of tandarts om meer tips voor gezond tandvlees.