Wat is tanderosie?

Tanderosie is slijtage van het gebit waarbij de beschermende glazuurlaag van de tanden en kiezen steeds dunner wordt en zelfs op den duur kan verdwijnen. Dit kan leiden tot vervelende klachten zoals pijn, gaatjes of een lelijk gebit. Tandglazuur wordt onder andere aangetast door zure voedingsmiddelen. Deze slijtage is onomkeerbaar: verloren glazuur kan niet terug groeien of opnieuw aangebracht worden. Wel kan de tandarts de versleten gebitselementen opvullen of, in ernstige gevallen, vervangen.

Symptomen tanderosie

Het verdwijnen van tandglazuur is een sluipend proces. Je merkt het meestal pas als de slijtage al ver gevorderd is. Tanderosie symptomen zijn onder andere:

• Gevoelige tanden: pijnscheuten bij het eten en drinken van warme of koude producten;
  • Sneller ontstaan van cariës (gaatjes);
  • Zichtbaar kortere tanden;
  • uitstekende vullingen: vullingen worden niet aangetast door zure producten en slijten dus niet mee.
  • Gelere tanden: als de glazuurlaag verdwijnt, wordt het gelige tandbeen steeds beter zichtbaar;
  • Doorschijnende tanden of tanden met rafelige randen.

Tanderosie symptomen moet je altijd serieus nemen. Maak een afspraak met de tandarts: deze kan zien of je klachten veroorzaakt worden door slijtage of dat er sprake is van een ander probleem.

Oorzaken tanderosie

Als het gebit lang of vaak in aanraking komt met zuur, lossen de tandmineralen op. Dit proces wordt ook wel chemische gebitsslijtage genoemd. De oorzaken van tanderosie zijn onder andere:

• Teveel of te vaak eten en drinken van zure voedingsmiddelen, zoals vruchtensap, fruit, snoep, frisdrank, azijn en wijn;
  • Vaak maagzuur in de mond krijgen door zure oprispingen of overgeven;
  • Gebruik van bepaalde medicijnen: sommige geneesmiddelen remmen de vorming van speeksel, waardoor het zuur in de mond minder snel geneutraliseerd worden.
  • Nagelbijten;

Tanderosie door de inwerking van zure voedingsmiddelen komt tegenwoordig vaak voor. Toch is deze aandoening goed te voorkomen door te letten op je eetgewoonte en mondhygiëne. Je tandarts kan je meer vertellen over de oorzaken van tanderosie.

Behandeling tanderosie

Een tanderosie behandeling bestaat vooral uit het voorkomen van verdere schade. Het verloren glazuur is namelijk niet herstellen. Bij lichte tot matige tanderosie symptomen zal je tips krijgen over het verzorgen van je gebit en je eetgewoonten. Als er sprake is van gevorderde slijtage, kan de tandarts de gevolgen van tanderosie behandelen door het gebit te restaureren. De beschadigde tanden en kiezen worden dan opgevuld met composiet, het materiaal dat ook gebruikt wordt bij het vullen van gaatjes. In extreme gevallen is het plaatsen van kronen, facings of andere protheses een betere oplossing.

Tanderosie voorkomen

Tanderosie voorkomen doe je door je gebit zo min mogelijk bloot te stellen aan zure producten. Let met name op de volgende dingen:

• Houd frisdrank, wijn, snoep of andere zure voedingsmiddelen zo kort mogelijk in de mond. Zuigen op een zuurtje is funest voor je gebit!;
  • Drink wat melk of water na het eten/drinken van zure producten, dit neutraliseert het zuur. Ook een stukje kaas eten helpt de zuurgraad in je mond te verminderen;
  • Poets je tanden niet direct na het eten, maar wacht minimaal een uur. Zo voorkom je dat je het zachter geworden glazuur wegpoetst.
  • Probeer maximaal zeven eetmomenten per dag in te lassen. Op die manier krijgt je speeksel tussendoor genoeg tijd om het zuur te neutraliseren.

Je tandarts of mondhygiënist kunnen je meer tips geven om tanderosie te voorkomen.